Ik drukte zelf mijn etsen af: leerde etsen op een American Highschool in Florence en later foto-etsen van drie Amerikanen: Nick Kraczyna uit Barga, Italie, Luis Camnitzer en David Finkbeiner uit New-York. Foto-etsen heet héliogravure of dust grain photogravure volgens Talbot-Klic, twee uitvinders en printmakers.

uit 1957 tot 1988 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Kiem

1988

Onder een kristallen stolp geklemd werkt een kiem zich naar het llcht.

Déchirure-verscheurd

1988

Bij 'Dechirure' werd op de koperen plaat geweld toegepast met beitels en of snijdende rollers: 'n verkrachting van de plaat waar meestal verfijnd op wordt gegraveerd. 

Clown

1982

Circus Nock is een klein Zwitsers familie circus. 

Jonge Indiaan

1977

Waarschijnlijk woonachtig in een noordelijk Amerikaans reservaat. 

Amerikaanse Indiaan

1977

Oude man uit een Indianen stam, die in een beschermd reservaat leefde. 

Pijnboom in Settignano

1973

Op de ferry Genova-Piraeus ontmoette ik Manrico Murzi, oud-leerling van Giuseppe Ungaretti. Hij beinvloedde mijn studie in Italie. Tekening uit 1973. 

Quante lacrime

1973

Quante lacrime sono nelle piante - le fa brillare il sole mentre le asciuga. Zoveel tranen zijn er in de planten - glanzend terwijl de zon ze droogt. Tekst van Manrico Murzi.  

Giuseppe Ungaretti

1971

Geb. 1888 in Alexandrië, student a/d Sorbonne, vrijwilliger in 't leger, dichter en prof aan de Universiteit te Rome - stierf in Milaan in 1970  Ungaretti was de bron van inspiratie voor mijn etsen omtrent geboorte, vrucht dragen en vergaan 

Bernard Berenson

1971

Amerikaans kunsthistoricus, die zijn bibliotheek (Italiaanse Renaissance) en Villa 'I Tatti' - Settignano, aan de Italiaanse Staat vermaakte. 1968-72 ik studeerde in Fiesole aan de 'American Highschool' Villa Schifanoia ook in Fiesole.

Geplukte duif

1970

Met vetstift tekende ik de neergeschoten duif op een geprepareerde steen waarbij vet de steen uitbijt. Een vakman schoof  2 stenen over elkaar met water+fijn ijzergruis totdat ze glad waren en opnieuw bruikbaar. Geleidelijk wordt zo'n steen dunner en breekt   

Gehangenen - op 3 litho stenen

1970

Ik tekende de lijsters op 3 stenen, die vaak moesten worden afgesponst. Dan werd de inkt in de afbeelding gerold met een 43cm brede rol. Een man legde die stenen op de pers. Ik bracht een blad papier aan, dat ik heel precies en goed recht op de steen legde

Vogel

1970

Neergeslagen in de vlucht.

Lege slakkenhuisjes

1970

De Natuur heeft een eigen taal.

Liggend naakt

1957

Op de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam tekende ik naar model. Waren meesters van 't naakt zoals Modigliani of Annigoni al bekend in Noordelijk Europa ?

Liggend naakt

1957

Een model moest lang poseren. Wie kende in die tijd de kunstschilder Modigliani, beroemd om zijn naaktmodel. Nu kun je van alles op het Internet vinden, maar in de jaren 50 nog niet.   

Rijks Akademie te Amsterdam

1957

In 1900 schilderden Kees van Dongen, Piasso en Modigliano op Mont Parnasse in de Bateau Lavoir, alle 3 niet van franse komaf. De Amsterdamse Rijks Akademie onderwees kunstenaars zoals Karel Appel en Piet Mondriaan. Prof. Gé Röling gaf mij aan de Rijks Akademie tekenles in 1958 evenals aan zijn dochter, de nu bekende kunatenares  Marte Röling, die bekend is om mooie portretten van Koningin Béatrix en prachtige heel grote bronzen beelden. In de Fundatie van Zwolle is haar werk te zien.  In Singapour bezocht zij in '94 mijn 'exhibit' op Orchard Road.