Ik drukte altijd zelf mijn etsen af, en leerde 'gewoon' etsen op een American Highschool in Florence en later gespecialiseerd foto-etsen van 3 Amerikanen: Nick Kraczyna uit Barga (Italie), Luis Camnitzer en David Finkbeiner uit New-York in Valdottavo. Foto-etsen heet ook héliogravure of dust grain photogravure van Talbot-Klic.

uit 1957 tot 1988 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Kiem

1988

Onder een kristallen stolp geklemd werkt een kiem zich naar het llcht.

Déchirure

1988

Bij 'Dechirure' werd op de koperen plaat geweld toegepast met beitels en hakkende of snijdende rollers: 'n verkrachting van de plaat waar meestal aandachtig en verfijnd op wordt gegraveerd. De titel op zich betekent ook 'verscheurd' zijn.

Clown

1982

Circus Nock is een klein Zwitsers familie circus. 

Jonge Indiaan

1977

Waarschijnlijk woonachtig in een noordelijk Amerikaans reservaat. 

Amerikaanse Indiaan

1977

Oude man uit een Indianen stam, die in een beschermd reservaat leefde. 

Pijnboom in Settignano

1973

Op de ferry Genova-Piraeus ontmoette ik Manrico Murzi, oud-leerling van Giuseppe Ungaretti. Hij beinvloedde mijn kunststudie in Italie. De tekening is van 1973. 

Quante lacrime ..

1973

Quante lacrime sono nelle piante - le fa brillare il sole mentre le asciuga Zoveel tranen zijn er in de planten - ze glanzen terwijl de zon ze droogt Tekst van Manrico Murzi 

Giuseppe Ungaretti

1971

Geb. 1888 in Alexandrië, student aan de Sorbonne, vrijwilliger in het leger, dichter en prof aan de Universiteit van Rome stierf hij in Milaan in 1970. Ungaretti was de inspiratie bron voor mijn etsen omtrent geboorte, vrucht dragen en vergaan. 

Bernard Berenson

1971

Amerikaans kunsthistoricus, die zijn bibliotheek omtrent Italiaanse Renais-sance en Villa 'I Tatti' in Settignano aan de Italiaanse Staat vermaakte. 1968-72 Mijn studie in Villa Schifanoia, Fiesole.

Geplukte duif

1970

Met vetstift tekende ik de neergeschoten duif op een geprepareerde steen, waarbij het vet de steen uitbijt. Een vakman schoof ter plekke 2 stenen over elkaar met water en fijn ijzergruis totdat ze glad waren en opnieuw bruikbaar. Maar geleidelijk wordt de steen wel steeds dunner en breekt tenslotte.   

Gehangenen - op 3 litho stenen

1970

Ik tekende de lijsters op 3 stenen. Daarna moesten de stenen vaak worden afgesponst, de inkt in de afbeeldingen gerold met een 43cm brede rol. Een man droeg de ge-inkte stenen naar de pers en legde ze naast elkaar erop. Ik bracht dan een blad papier aan, dat ik voorzichtig en vooral goed recht en niet scheef op de steen legde.

Vogel

1970

Neergeslagen in de vlucht.

Lege slakkenhuisjes

1970

De Natuur heeft een eigen taal.

Liggend naakt

1957

Op de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam tekende ik naar model. Waren meesters van 't naakt zoals Modigliani of Annigoni al bekend in de Noordelijke landen?

Liggend naakt

1957

Het model kan lange tijd poseren. Wie kende in die jaren de kunstschilder Modigliani, later beroemd om zijn naaktmodellen? Nu hoef je maar even op het Internet te zoeken, dat in de jaren 50 nog niet werd gebruikt in de Lage Landen.   

Rijks Akademie te Amsterdam

1957

Op Mont Parnasse in de 'Bateau Lavoir' te Parijs werkten rond 1900 schilders zoals Kees van Dongen, Picasso en Modigliani, die niet van franse komaf waren. De  Rijks Akademie te A'dam leverde kunstenaars zoals Karel Appel en Piet Mondriaan. Gé Röling gaf mij er onderwijs in 1958, 't adres was toen Stadhouderskade 86. Hij gaf ook les aan zijn dochter Marte, die bekend werd en een lintje ontving van Koningin Béatrix. Ik ontmoette Marte in Singapour toen zij daar in 1994 mijn tentoonstelling bezocht op Orchard Road - ik vond  't een eer en waardeerde het zeer.